Billig fragt
Gratis returnering
Hurtig levering

Aktivitetstæppe sansestimulerende

1 499,00 kr inkl. moms

4 Varer

Sansestimulerende CE mærket aktivitetstæppe godkendt fra 0 mdr. Sættet består af et betræk med forskellige sansestimulerende aktiviteter, og en pude som er af fast skum og en pude med krøyerkugler. Den findes i flere forskellige farver. Aktivitetstæppet er udviklet i samarbejde med både kiropraktor og ergoterapeut og syet i vores egen lille systue i Stilling.

Flere detaljer

+

Yderligere information

Sansepuden, Aktivitetstæppet til børn fra 0 mdr.

Indledning:

Vi har designet denne sansepude, aktivitetstæppe for at skabe en god ramme for nærvær og kontakt mellem spædbarn og omsorgsperson.

Sansestimulering har stor betydning for det lille barn allerede fra helt spæd. For babyer og spædbørn er berøring og bevægelse helt afgørende for vækst, trivsel og udvikling; både fysisk og psykisk.

Sansepuden, aktivitetstæppet vil tilpasse sig barnets krop og give støtte og følge barnets bevægelser.

Det autonome nervesystem:

Det autonome nervesystem er færdigudviklet fra fødslen, men bliver modnet igennem den tidlige tætte kontakt imellem omsorgsperson og barn. Det autonome nervesystem består af det parasympatiske (beroligelsessystem) og det sympatiske nervesystem (aktiveringssystem). Tæt og tryg kontakt med omsorgspersonen er vital for barnets udvikling af et sundt nervesystem. Det autonome nervesystem udvikles bla. gennem evnen til at kommunikere via ansigtsudtryk, øjenkontakt, vokalisering (stemmebrug), gestik (kropsbevægelser som ledsager talen) og tæt fysisk kontakt.

Arousal:

I barnets udvikling arbejdes der ofte med en term (fagudtryk) man kalder for arousal. Ordet betyder kort fortalt: udtryk for vågenhed eller modtagelighed for sanseindtryk. Børn har allerede fra fødslen et niveau for arousal.

Nogle børn er født med et forhøjet arousalniveau. Det er dem man ofte omtaler som de sensitive børn, da nervesystemet har svært ved at sortere stimuli og derfor hurtigt bliver overstimleret. Disse børn har brug for en mere dæmpet form for stimuli.

Andre børn er født med nedsat arousalniveau og de har brug for mere stimuli samt støtte til at komme i gang med at blive mere aktive og derved få lyst til at udforske verden.

Arousal (modtagelighed for sanseindtryk):

  • Høj - barnet med for høj arousal suger alt til sig og har svært ved selv at lukke af når det har fået nok sanseindtryk.

  • Normal - barnet formår lettere selv at sortere i mængden af sanseindtryk og trækker sig ofte inden det får for meget indput

  • Lav - barnet med nedsat arousal formår ikke selv at være opsøgende og suge til sig på et niveau der er gavnligt for en optimal udvikling. Man kan sige at de ikke får de nødvendige beskeder ind.

Det helt lille spædbarn vil, uanset hvilket arousalniveau det er født med, have brug for hjælp fra omsorgspersonen til at sortere i indtryk. Målet er at man som omsorgsperson hjælper med at tilpasse mængden af stimuli, enten ved at skrue ned eller op for mængden af de sanseindtryk, der gives og derved møde barnets behov så optimalt som muligt.

Mennesket fødes med syv sanser.

Dette aktivitetstæppe giver mulighed for at stimulere 6 ud af de 7 sanser.

  1. Høresansen: der er knitre-ting på sansepuden, aktivitetstæppet. Krøyerkuglerne gør at sansepuden, aktivitetstæppet  følger/tilpasser sig barnets bevægelser og afgiver lyd når den er i bevægelse, samtidig med at sansepuden, aktivitetstæppet lægger op til at du taler med din baby. Tal med dit barn om figurerne og tingene på sansepuden, aktivitetstæppet og fortæl om farverne.

  1. Synsansen: sansepuden, aktivitetstæppet er dekoreret med mange farver samt forskellige former, billeder, mønstre og materialer. Spejl gerne babys mimik og lyde samt vis/lav også selv sjove ansigter som ”store øjne” og smil eller sig ”Uuhh” med spidsede læber. ”Baahh”, hvor din tunge kommer lidt ud. Tag dig god tid, så baby kan nå at følge med.

  1. Berøringssansen: stof af forskellige materialer og overflader, er alle ting der stimulerer berøringssansen. Krøyerkuglerne egner sig særlig godt til formålet, da de tilpasser sig og giver ergonomisk støtte til barnet. Den omsluttende effekt fra Krøyerkuglerne kan også have en beroligende effekt.

  1. Muskel- og led sansen: ligge på maven, ligge på ryggen og bevæge arme og ben. (Se mere under afsnittet med forskellige øvelser)

  1. Lugtesansen: duften af babymassageolie og duften af mor/far.

  1. Balance og ligevægtssansen: sansepuden, aktivitetstæppet vil tilpasse sig under barnet, når det bevæger sig på puden med Krøyerkuglerne i.

  1. Smagssansen hører også til, men bliver ikke umiddelbart aktiveret på sansepuden, aktivitetstæppet.

Til sansepuden, aktivitetstæppet hører også et tyndt skumunderlag. Dette kan skiftes ud med inder puden af Krøyerkugler, så man derved får et mere fast underlag. Dette vil være godt når barnet begynder at kunne bevæge sig lidt mere, normalt fra ved ca. 3 måneders alderen, men også gerne før, til at øve det at lægge på maven og derved få trænet hovedløft. Sanserne fra 1 til 5 kan alle stimuleres på begge underlag og det anbefales derfor at skifte jævnligt. For nogle børn kan den diffuse understøttelse af Krøyerkuglerne i sansepuden, aktivitetstæppet måske være forvirrende. Disse børn har behov for at mærke grænser og kan derfor bedst kan lide det faste skumunderlag. Prøv dig frem hvad din baby bedst kan lide.

Farvernes betydning

Farver påvirker hjernen i større betydning end de fleste måske er klar over. Da vi ønsker at skabe en sansepude, aktivitetspude der giver nærvær imellem forældre og barn, har vi valgt en forside hvor det sympatiske system (opkvikkende/aktivitet) bliver aktiveret og en bagside hvor det parasympatiske system (beroligende/hvile) bliver påvirket.

Det parasympatiske system er ansvarlig for at bevare energi og for at bevare kroppens funktioner i en harmonisk balance. Det dominerer under rolige og trygge tilstande. Det forøger bla. fordøjelsesaktiviteten i tarmene og er god imod angst og uro. Den neurologiske påvirkning af hjernen er vigtig for barnets udvikling.

Farver stimulerer synet og påvirker barnet og aktiverer barnet til at gå på opdagelse.

Farver påvirker også vores autonome nervesystem forskelligt. Nogle farver virker opkvikkende, mens andre farver virker beroligende. Derfor har vi designet forskellige sansepuder.

  • En sansepude, aktivitetstæppe til babyen med normal eller nedsat arousal, hvor bagsiden er med dæmpede farver og forsiden er med pangfarver og diverse ting til aktiviteter og opdagelse.

  • Et andet design er til den sensitive baby, hvor vi arbejder med dæmpede farver.

Der er brugt overskuelige aktiviteter på sansepuden, aktivitetspuden, så barnet ikke bombarderes med sanseindtryk, men har et godt tilbud af forskellige sansemuligheder.

Farvernes påvirkning

  • Grøn og limegrøn: beroliger og er gode for angst.

  • Blå og lyseblå: er kølige farve som beroliger og nedsætter pulsen.

  • Rosa: virker beroligende.

  • Orange: stimulerer appetitten. (Er derfor god hvis baby er småt-spisende)

  • Gul: er en opkvikkende og pulsopsættende. Det er fx ikke godt med gult i soveværelset hvis barnet har svært ved at sove.

  • Lyslilla: en beroligende farve. Blodtrykket falder og hjertet slår langsommere.

Bliv ved dit barn når det ligger på sansepuden, aktivitetstæppet. Skift mellem aktivitet og afslapning ved at skifte mellem de to sider af puden.

Øvelser: I det følgende har vi samlet nogle forskellige øvelser/aktiviteter som man kan lave sammen med sin baby på sansepuden, aktivitetstæppet.

  • Fra 0-3 mdr. skal barnet have ro, nærhed og lære sine forældre at kende på stemme, dufte (ingen parfume) og berøring. Giv dit barn nærhed og ro, øjenkontakt og rolig massage/berøring sammen med tale/sang. Det anbefales at barnet lægges ofte på maven i kort tid, allerede fra dag 1. I denne periode vil man mest skulle bruge bagsiden af puden. Sansepuden med Krøyerkuglerne vil kunne formes så de har en lidt støttende effekt for barnet, når det træner at lægge på maven i starten, samtidig med at det ikke vil låse barnet ”fast”

  • Fra 3-6 mdr. begynder barnet at blive mere nysgerrigt og undersøgende på omgivelserne. Barnet får stimulering ved at røre ved og se på ting, særligt anbefales at barnet også ligger på maven og undersøger, stadig i korte intervaller eller så længe barnet synes det er ok. I denne periode vil man begynde at inddrage forsiden mere, samt anvende det faste underlag.

Gennem den imitative (spejling)/adfærd lærer barnet at fastholde sin opmærksomhed i længere tidsintervaller, såfremt omsorgspersonen er i stand til at fastholde barnets opmærksomhed med indre ro og sin glædes vitalitet (livskraft). Denne fastholdelse øger barnets evne til opmærksomhedsstyring. Men her gælder også at man skal være opmærksom på barnets signaler om hvornår det har brug for en pause, eller har fået nok for nu.

  1. Krydsbevægelser med arme og ben (højre fod til venstre hånd og venstre fod til højre hånd i kryds på skift) Modner hjernen, styrker koordinationen mellem de to hjernehalvdele, giver led-bevidsthed og skaber god øjenkontakt.

  1. Blidt ryste, nulre, massere arme, ben og krop. Stimulerer berøringssansen, muskel-/led sansen samt giver god kropsfornemmelse.

  1. Ligge på maven på sansepuden (foran legetøj, på Gym. bold, foran mor/far eller spejl) styrker nakkemuskler, er basis for al videre udvikling. Baby skal helst ligge på maven fra dag et i kort tid, dvs. 5-10 sekunder og op.

Øjenkontakt: Øjenkontakt mellem omsorgspersonen og spædbarnet er meget vigtigt, men det er lige så vigtigt at respektere når barnet vender hovedet væk og vigtigt at give det tid til at vende tilbage til dig.

Såfremt omsorgspersonen reagerer på spædbarnets signal og sænker sit stimuleringsniveau, når barnet kigger væk, vil barnet blive bedre i stand til at regulere sin arousal (modtagelighed for sanseindtryk). Når barnet kigger tilbage på omsorgspersonen vil der atter etableres en hensigtsmæssig interaktiv regulering. Hvis omsorgspersonen i stedet ”jagter” barnet og øger sit stimulusniveau for at forsøge at tvinge barnet til øjenkontakt, risikerer barnets selvregulering at blive forstyrret. Omsorgspersonen skal respektere at barnet har brug for korte pauser og kigger væk.

Massage: Barnet lægges på ryggen på sansepudens, aktivitetstæppet bagside uden ting.

Babymassage er en dejlig samværsform, som giver intens kontakt, hvor forældre og børn gennem berøring lærer hinanden at kende endnu bedre. Berøring bidrager til en større følelse af tryghed.

Samtidig styrker det børnenes motorik, koordinationsevne, stimulerer kredsløbet og virker beroligende på børnene. Babymassage stimulerer huden, berøringssansen og motorikken. Babymassage er blide kærtegn, strøg og varme bløde hænder, som stimulerer blodcirkulation i muskler og væv, fjerner affaldsstoffer og giver velvære.

Som kroppens største og i starten mest følsomme sanseorgan er huden nøglen til barnets motoriske og neurologiske udvikling. Så giv derfor gerne babymassage i et varmt rum og helt uden noget på kroppen (evt. kun iført ble). Hvis du bruger sansepuden, aktivitetstæppet til at lægge barnet på imens du giver massage, sker der ikke noget ved at baby skulle komme til at tisse på puden, da den kan vaskes. Vi anbefaler dog at man lægger enten en stofble eller et lille håndklæde under barnet.

Din baby har måske ikke tålmodighed til en hel kropsmassage, men elsker at få masseret benene. Lær hvad din baby synes om og lyt til hans eller hendes signaler og tilpas massagen derefter. Mærk efter, hvad der passer bedst til Jer og giv babyen massage, når han eller hun er i godt humør og virker tilfreds.

Det eneste tidspunkt man skal undgå at give babyen massage, er direkte efter et måltid. Vent ca. 30 minutter efter måltidet eller senere. For nyfødte er 10 minutters massage tilstrækkeligt.

Der findes flere forskellige olier, som gør babymassagen ekstra behagelig og blød, f.eks. mandelolie og hybenkerneolie. Disse to olier er særlig gode, da de påvirker udskillelsen af oxytocin, også kaldet tilknytningshormonet. Det er afgørende at bruge ægte (essentielle) naturolier, da syntetiske billige olier kan være skadelige for det lille barn.

Ved berøring/hudkontakt dannes Oxytocin der stimulerer det parasympatiske nervesystem. Det giver afspænding og ro, og stress nedsættes.

Der findes ingen bestemte regler for, hvordan du giver din baby den bedste massage og babymassage kan gives på mange forskellige måder. Lån evt. bøger om babymassage/småbørnsmassage på biblioteket.





Kildeanvisninger:

Sansestimulering for voksne af Birgitte Christensen Gammeltoft.

Den følsomme hjerne af Susan Hart.

"Lykkehormonet Oxytocin" af Mette Møllevang fra bladet "I form"12/2007.

Hebe Rygcenter, Kiropraktor Lene Bønnelykke Kjærgaard og Majbritt Mørk. Rådgivning i forhold til fasthed og layout

Ingelis Arnsbjerg, Ergoterapeut med speciale i børn. Rådgivning omkring tekst

Fremstillet af: Saaby-Design

I samarbejde med Kiropraktor og Ergoterapeuter

Anmeldelser

Der er ingen kundeanmeldelser endnu.

You must be for write a review!

Tekniske data